De Rekenmuur
De rekenmuur die ik deel met jouw kind, en dus onderdeel is van de rekenbegeleiding, zie je hiernaast.
De muur is opgebouwd uit 5 lagen, opgestapeld van onder naar boven. In elke laag zijn er bouwstenen waarop sommen te zien zijn. Dit zijn de verschillende onderdelen van het rekenen.
De muur begint onderaan met sommen uit groep 3 en eindigt bovenaan met sommen uit groep 8.
Dankzij de rekenmuur ziet jouw kind zijn vooruitgang!
Een stevige muur
Bij de start van de begeleiding maakt jouw kind een begintoets die bestaat uit een aantal rekenstenen die ik vooraf klaarzet. Nadat de rekentoets is gemaakt krijgen de stenen een kleur.
Het doel is om de verschillende onderdelen van het rekenen onder de knie te krijgen. Hierdoor veranderen de stenen van kleur en zullen uiteindelijk groen worden.
Om te kunnen bouwen aan een stevige rekenmuur (en dus een goede beheersing van het rekenen) moeten de laagste lagen worden beheerst als voorwaarde om de daarop volgende laag te gaan inoefenen
Bouwen aan succes
Wanneer je kind een lichtgroene steen in de muur heeft, betekent dit dat er goede antwoorden zijn gegeven. Dit wil alleen niet zeggen dat je kind het ook op een handige en vlotte manier rekent. Daar kijk ik naar tijdens het maken van de toets en vermeld ik in het rekenplan. Wanneer de steen donkergroen is, komt je kind wel tot een vlot antwoord.
Een oranje steen geeft aan dat het onderdeel nog lastig is en een rode steen geeft aan dat het rekenonderdeel nu nog te moeilijk is.
De oranje, rode en vaak ook lichtgroene stenen gaan we oppakken tijdens de lessen.
Tijdens de begeleiding werken we af en toe in de rekenmuur om te zien of een steen nu een andere kleur krijgt. Zo ziet jouw kind zijn vooruitgang!